Mindfulness

Yviva Hälsoutveckling

Mindfulness - Medveten närvaro

 

"Medveten närvaro innebär att vara närvarande i nuet. Att vara uppmärksam med avsikt, i ögonblicket och utan att bedöma det man uppmärksammar. Mindfulness eller medveten närvaro är med andra ord en form av träning som består i att rikta uppmärksamheten på det vi vill och behålla den. " - Ola Schenström, läkare och även författare till "Mindfulness i vardagen, vägar till medveten närvaro".

 

Mindfulness kan utövas på två olika sätt:

  • Avsätta tid specifikt för mindfulnessövningar
  • Vara medveten i sin vardag, i det vi gör just här och nu och bara ägna oss helt och fullt åt en sak i taget

 

 

Användbara appar:

 

  • "JKZ Series 1, 2, 3" är Jon Kabat-Zinns appar (på engelska). 1:an är de lite längre, klassiska programmen som används i MBSR-träningen (Mindfulness Based Stress Reduction), 2:an och 3:an är lite kortare övningar. 

 

  • "Mindfulness Appen 1 & 2 är en svensk app med motsvarande korta övningar.

 

  • Zen Mindfulness är en gratis app (på engelska) med information om mindfulness samt ett tjugotal olika mindfulnessövningar att välja på guidade av flera etablerade mindfulnesslärare.

 

 

Bra böcker om mindfulness:

 

  • Mindfulness i vardagen - Vägar till medveten närvaro. Författare Ola Schenström. En lättläst, välskriven och informativ bok om mindfulness. Innehåller även en CD med utmärkta mindfulnessövningar. Bra att börja med. Rekommenderas!

 

  • Mindfulness - Ögonblickens under. Författare Thich Nhat Hansh. En fin liten klassiker i ämnet.

 

  • Full Catastrophe Living - Using the Wisdom of Your Body and Mind to Face Stress, Pain and Illness. Författare Jon Kabat-Zinn. Beskriver MBSR-programmet (Mindfulness Based Stress Reduction) som används på sjukhus och kliniker i USA.

 

 

Egna blogginlägg:

 

Meditation enkelt

 

Förenkla vardagen

 

Göra saker långsamt - bra för själen

 

 

.

Vad mindfulness kan göra för dig:

  • Minska stress, oro och ångest.
  • Motverka depression
  • Förbättra sömnen
  • Ge mer energi
  • Förbättra minnet och koncentrationsförmågan
  • Öka känslan av trygghet och välbefinnande
  • Kan hjälpa mot en del smärttillstånd
  • Förbättra immunförsvaret
  • Förbättra självförtroendet och ge mental styrka
  • Motverka tendenser till tvångs- och beroendebeteenden


ylva.flennegard@yviva.se

0733-70 27 65

Copyright  ©  All Rights Reserved